Inloggen Ouderportaal
Samen groeien bloeien
Welkom op onze websiteLees verder

groep 7A



Huiswerkplanning
 
 iedere dinsdag   redactie sommen   (som in het schrift schrijven, berekeningen thuis op een (klad)-blaadje, antwoord op de sommenbladzijde)
 iedere donderdag  leerhuiswerk (wordt ťťn week van te voren meegegeven naar huis in huiswerkmap)
   
   
   
   
donderdag
23 november
topo 2 BelgiŽ en Luxemburg
donderdag
30 november
topo 3 Frankrijk, Spanje, Portugal
donderdag
4 december
Aardrijkskunde hfst 4   Wonen in een wereldstad
donderdag
11 december
English unit 3
donderdag
18 december
topo 4  Duitsland
donderdag 
11 januari 2018 
geen huiswerk vanwege de kerstvakantie






























bijzondere activiteiten
 
   
   
dinsdag 5 december Sinterklaasfeest (meester Floris leidt deze dag in groep 7a)
donderdag 14 december bezoek balletvoorstelling Stopera Amsterdam  Wellicht pas om 16.30 uur terug!












ONTDEKKEND LEREN      bright ideas  in groep 7a

In de maand november hielden we ons in het bijzonder bezig met het bezoek aan workshops van de techniek-3-daagse in Montfoort, de voorbereiding voor onze weekopening van 4 december, het meedoen aan de Mediamastersgame om onze mediawijsheid verder aan te scherpen, het voorbereiden van ons bezoek aan de klassiek ballet-voorstelling The Sleeping Beauty in de Stopera in Amsterdam en de deelname aan het jaarlijkse basketbaltoernooi. Ook ontdekkend leren stond op het programma.

Het gewone lesprogramma draait natuurlijk altijd door. De kerndoelen staan centraal bij vakken als begrijpend lezen, rekenen, taalverwerving, technisch lezen, spelling, de wereldoriŽntatie-vakken en creatieve uitingen. Het boeiende aan ontdekkend leren is dat het een actieve vorm van leren is waarbij de kinderen hun bestaande kennis en vaardigheden (die van de dagelijkse kernvakken!) koppelen aan nieuwe. En dat op een activerende en creatieve wijze. 
We doen wel vaker aan coŲperatief leren (samenwerkend kennis verwoorden en delen bij taal, rekenen, etc), presenteren in een groepje of voor het front van de groep, visualiseren van je eigen kennis en ideeŽn, samenvatten, logisch denken en samenhang formuleren.  Bij ontdekkend leren worden die vaardigheden doelbewust samengebracht. Daardoor sluiten we aan bij de meervoudige intelligentie van de individuele leerlingen (verbaal, logisch, visueel, interpersoonlijk, etc). Ieder kind ontwikkelt die vormen van intelligentie. Afhankelijk van aanleg de ťťn meer dan de ander. Bij ontdekkend leren worden tijdens het groepswerk diverse vormen gestimuleerd. Bovendien is het een creatief proces dat activeert. Soms ook erg moeilijk en veel vragend van eigen vaardigheden, zelfvertrouwen en invoelend vermogen. Soms lastig, maar altijd leerzaam.

We maakten nu gebruik van materialen die de multinational Shell heeft ontwikkeld om drie wereldproblemen onder de aandacht van kinderen te brengen (bewust energiegebruik, voldoende voedselproductie voor de gehele wereld en de zorg voor schoon drinkwater in arme landen) en hen daar actief mee aan de slag te laten gaan. Dat activeert ook hun toekomstige inzet voor de wereld waarin ze leven en zuinig op moeten zijn.

De volgorde van werken bij ontdekkend leren is meestal als volgt samen te vatten:

kennismaken met de vraagstelling
verkennen van de problematiek
creatief aan de slag met een idee of experiment
uitwerken in detail
uitvoeren
conclusies trekken
verdiepen van kennis en vaardigheden voor dit onderwerp.

De leerlingen van groep 7a waren opgedeeld in 5 groepjes van 5 of 6 leerlingen, Ze kozen een naam voor hun onderzoeksteam en doorliepen vrij zelfstandig de diverse onderdelen van het leerproces. We maakten tekeningen, korte presentaties op de computer, lieten een bouwpakketje van een auto zelf rijden op een accu met zoutwater, maakten een filmpje van de presentatie voor de klas en werkten zo enthousiast aan hun ontwikkeling.  Een leerfeestje!





actief bezig in je eigen groepje




ideeŽn uitwerken en volop met elkaar in discussie



bouwpakket met accu op zout water. Het lukte pas na veel proberen en elkaar helpen om het autootje te laten rijden.






PBS - voorbeeldgedrag belonen met smiley-munten

Met de projectweek net achter de rug waarin we met elkaar uitgebreid over onze eigen angsten spraken en hoe je daar iets aan kunt doen, we mooie (enge) voeldozen maakte en ook diverse andere creatieve uitingen produceerden, regende het natuurlijk weer gele smiley's. De schoolafspraak is dat als we er 100 verzameld hebben we voor 15 minuten een leuke activiteit mogen uitkiezen. Dat gebeurde op vrijdag 13 oktober, waardoor maar weer eens bewezen is dat het helemaal geen ongeluksdag is maar ook heel goed een GELUKSDAG kan zijn. 

Dit keer was die keuze niet moeilijk   Op het speelveld bij de kabelbaan is een nieuw activiteiten-speeltoestel geÔnstalleerd. De zogenaamde 'YALP" . Een elektronische stem geeft allerlei opdrachten die je met een groepje van 9 tot 12 kinderen prima kunt spelen. De wachtende groep kan ook voetballen of op de schommelscirkel.  













Streetwise op de fiets

Maandag 2 oktober kwam instructeur Luuk (met een mooi Amsterdams accent) ons oefeningen laten doen op de fiets. Hij had met de materialen van ANWB's Streetwise een oefenbaan uitgezet op het schoolplein.
Een rondje fietsen met ťťn hand (de bocht veilig door terwijl je je hand uitsteekt) , rechtdoor over een smalle verhoging rijden (smalle doorgang oefenen) allerlei rem-oefeningen, reactie-snelheid ervaren als je opeens moet reageren, met en zware rugtas (die niet in je mand voorop mag vanwege de instabiliteit die dat veroorzaakt) fietsen en tot slot met een elektrische step over het parcours racen.

Dat was nuttig en leuk. En daar houden wij op school van! Op naar het theoretisch en praktisch verkeersexamen in april - juni.







 










    


Schoolreis naar het Archeon


Op vrijdag 8 september gingen we naar het Archeon. Daar beleefden we de geschiedenis alsof je er zelf bij bent. We kregen een rondleiding door het leven van de middeleeuwen, mochten boogschieten, zwaardvechten, kaarsjes maken van bijenwas, etc. Aten samen een gezellig lunch, maakten en groepsfoto in de regen en we eindigen de dag met een spectaculair gladiatoren-gevecht en een ontmoeting met de winnaar. De "gewonde" gladiator was er gelukkig ook bij.











































    




Gewoon aan het werk

Na de eerste schoolweek is het net alsof de vakantie al weer lang geleden is. Zeker als het weer niet meer zo zonnig is.
Gelukkig maar, want vakanties zijn vooral zo leuk omdat het bijzonder is om vrij te hebben. Werken aan je eigen ontwikkeling. Samen slimmer worden en gezellig activiteiten met de klas ondernemen. Bovendien is om 14.00 uur de lesdag al weer ten einde !
O ja, wel twee keer in de week huiswerk.  Iedere week staat het huiswerk bovenaan op deze pagina.  Succes met de planning van het leren en maken van je huiswerk.








Kinderboekenweek 
nadere berichten volgen