Inloggen Ouderportaal
Samen groeien bloeien
Welkom op onze websiteLees verder

Nieuws PBS december 2016

23 december 2016
Plezier is, naast veiligheid en verantwoordelijkheid, één van de waarden op de Margrietschool. Voor iedereen is het belangrijk dat je met plezier naar school toe gaat en plezier hebt op school. Wanneer kinderen plezier hebben, heeft dat een positieve invloed op het leren. Maar waar zit ‘m dat nu in, plezier hebben? Wat maakt dat de Margrietschool een plek is waar je plezier hebt?
 
De afgelopen weken heeft de waarde plezier centraal gestaan in de klassen. De gedragsverwachtingen die horen bij de waarde plezier zijn:
Je bent aardig voor elkaar
Je hebt aandacht voor elkaar
Je bent eerlijk
We zorgen samen voor een goede sfeer
 
Gedragsverwachtingen geven aan welk gedrag wij met elkaar afspreken voor iedereen die op school is. Dit geldt dus voor leerlingen, leerkrachten en ouders. Gedragsverwachtingen zijn altijd positief geformuleerd. Zo is het voor iedereen duidelijk wat er van je verwacht wordt op school en dat maakt het makkelijker om samen te zorgen voor een goede sfeer waarin iedereen optimaal kan spelen en werken.
Goed gedrag moet, net als jezelf aankleden of een spellingsafspraak, worden onderwezen. Want, wat is goed gedrag? Niet iedereen heeft hetzelfde referentiekader. Dat is de reden dat wij lessen geven waarin de gedragsverwachtingen worden voorgedaan en besproken.
 
In de lessen over de waarde Plezier hebben kinderen met elkaar besproken wat voor hen zorgt voor plezier. In groep 5a bijvoorbeeld gaven de kinderen aan dat voor hen dingen samen doen en humor belangrijk is om plezier te hebben. Gedurende de afgelopen 4 weken kwam dit steeds weer terug. Wanneer kinderen het gewenste gedrag lieten zien, konden zij voor de groep een dikke duim verdienen. Bij 60 dikke duimen heeft de klas een beloning verdiend, waar ze samen van kunnen genieten. PBS gaat uit van het aanleren en belonen van gewenst gedrag.
 
Na de vakantie staat het zelfstandig werken centraal. De gedragsverwachtingen die hierbij horen zijn:
1. ik ben stil tijdens het werken (verantwoordelijkheid).
2. bij een probleem vraag ik fluisterend om hulp bij mijn schoudermaatje/buurman-vrouw.
Als mijn schoudermaatje/buurman-vrouw niet kan helpen, dan sla ik deze opdracht over
(verantwoordelijkheid/plezier).

Wij starten in week twee met de les waarin de gedragsverwachtingen worden besproken en de daarop volgende drie weken gaan we hiermee oefenen. Vraagt u maar eens aan uw kind of er in de groep nog meer gedragsverwachtingen zijn geformuleerd rondom zelfstandig werken.